Aktualności

Aplikacje do zarządzania rekrutacją – nowe trendy

Nowe technologie przenikają każdą dziedzinę naszego życia. Codziennie stykamy się z komputerami, smartfonami czy mediami społecznościowymi. Rynek HR podąża za nowymi trendami od dłuższego czasu, coraz częściej korzystając z oprogramowania wspierającego najważniejsze procesy w firmach. Standardem stają się również aplikacje do zarządzania procesami rekrutacji. Duża ilość danych, ograniczanie kosztów rekrutacji czy ciągłe optymalizacje procesów sprawiły, że efektywność rekrutacji jest bezsprzecznie związana z nowymi technologiami.

 

Przeprowadzone przez OKAP badanie miało na celu sprawdzenie w jaki sposób członkowie organizacji wykorzystują nowe technologie w codziennych rekrutacjach. Ankieta miała również pokazać jakie są preferencje rekruterów i co jest dla nich najważniejsze.  

 

Badanie zostało przeprowadzone przez OKAP w miesiącach grudzień 2015 oraz styczeń 2016. W anonimowej ankiecie wzięło udział 30 członków, wśród których były przede wszystkim agencje pracy, firmy doradztwa personalnego oraz inne podmioty związane z HR.

 

Aż 86,7 % respondentów odpowiedziało twierdząco, że używa oprogramowania komputerowego do zarządzania rekrutacją, z czego:

  • 54% używa oprogramowania dedykowanego (robionego na zamówienie)
  • 11% używa oprogramowania w wersji pudełkowej
  • 27% korzysta z aplikacji online
  • Pozostałe 8% wskazało odpowiedź „inne”

 

Wszyscy ankietowani odpowiedzieli na co zwróciliby uwagę przy wyborze dostawcy oprogramowania. Zdecydowanie najwięcej osób (53%) wskazało odpowiedź „elastyczność w podejściu do potrzeb klienta”, po 17% zdobyły odpowiedzi „cena” i „obsługa klienta”, a wynik 7,5% wskazań osiągnęły odpowiedzi „referencje” i „inne”. Oznacza to, że dla klienta najważniejsze jest to, aby narzędzie było dostosowane do jego potrzeb, co stanowi odzwierciedlenie trendu customizacji (który przejawia się w dostosowywaniu produktu zgodnie z życzeniem klienta). Na równi zostały postawione cena i obsługa klienta, co świadczy o tym, że konkurencja odbywa się nie tylko na polu cen, ale także w obszarze traktowania klienta z uwagą i zrozumieniem jego potrzeb.

 

 

Kolejnym pytaniem do tej grupy było to jakie z funkcjonalności są najbardziej przydatne? Można było wybrać kilka odpowiedzi. Poniżej przedstawiamy uporządkowane odpowiedzi:

  • Praca z bazą CV w programie – 19 wyborów
  • Multiposting treści ogłoszeń na portale pracy – 13 wyborów
  • Wykorzystanie nowych kanałów dotarcia do kandydatów – 10 wyborów
  • Zarządzanie procesami rekrutacyjnymi – 10 wyborów
  • Prowadzenie korespondencji z kandydatem w programie – 6 wyborów
  • Testowanie kandydatów online – 4 wybory
  • Badanie pracy rekruterów – 4 wybory

 

Badano także ulubioną formę kontaktu z kandydatem i respondenci wskazywali, że jest to przede wszystkim telefon (43%), następnie kontakt osobisty (23%), maile (23%), sms (7%) i inne (3%).

 

Ankieta pokazała także, że trend korzystania z mobilnych aplikacji powoli przenika również do HR-u, dopiero 43% korzysta z aplikacji mobilnych. Widać jednak trendy na przyszłość, które pokazują, że 56,7% rekruterów chce wprowadzić aplikację mobilną z ofertami pracy.

 

W ostatnich latach bardzo ważna stała się obecność na Facebooku – aktualnie social media dyktują warunki wielu branżom i HR również do niej należy. 90% członków OKAP biorących udział w badaniu ma stronę firmy na Facebooku, a 92% z nich chciałoby, aby oprogramowanie do zarządzania rekrutacją automatycznie publikowało ofertę pracy na ich fanpage’u.

 

Zadaliśmy także pytanie z jakich portali korzystają nasi członkowie i wyraźnie widać, że jeżeli chodzi o preferencje członków OKAP mamy 2 ulubieńców, bowiem wyniki przedstawiały się następująco:

  • Infopraca.pl (18 wskazań)
  • Pracuj.pl (14 wskazań)
  • Niedziela.nl (5 wskazań)
  • Praca.pl (3 wskazania)
  • Po 2 wskazania: Poloniusz, OLX, Facebook
  • Po 1 wskazaniu: 24opole.pl, portale lokalne, Jobexpress.pl, Monsterpolska.pl, Lento.pl, Gumtree.pl, Gowork.pl, Gratka.pl

 

Rekruterzy nie idą na kompromis – dla prawie 2/3 z nich ważna jest zarówno ilość, jak i jakość. 60% respondentów stwierdziło, że ważna jest dla nich publikacja w najbardziej znanych portalach, a 63% stwierdziło, że ważna jest publikacja w jak największej liczbie źródeł.

 

Rekruterzy chcą w każdym momencie panować nad sytuacją, dlatego aż 97% nich chce mieć możliwość monitorowania skuteczności źródeł, a wszyscy bez wyjątku (!) chcą samodzielnie tworzyć i aktualizować stronę z ofertami pracy bez pomocy programistów.

 

W przypadku możliwości samodzielnego tworzenia strony z ofertami rekruterom zależy przede wszystkim na:

  • Prostym i intuicyjnym sposobie dodawania oferty (20 wskazań)
  • Szybkości publikacji ogłoszenia (19 wskazań)
  • Rozbudowanej funkcji edytowania ofert (9 wskazań)
  • Możliwości personalizacji ogłoszenia (7 wskazań)

Infografika v3

OKAP members map

mapa

agencji członkowskich OKAP

News

Aktualności

Najświeższe informacje
artykuly_okap

Artykuły

WYWIADY I WYDARZENIA